Положення про якість освіти
Затверджено: на засіданні педагогічної ради Шпиківського ОНЗЗСО І-ІІІ ступенів протокол №9 від 30. 09. 2019 р. Директор школи ____________В.С.Таранюк |
. |
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
( 1 – 2 КЛАСИ)
ТОРКІВСЬКОЇ ФІЛІЇ І-ІІСТУПЕНІВ
ШПИКІВСЬКОГО ОНЗЗСО І-ІІІ СТУПЕНІВ
ШПИКІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
на 2019/2020 н.р.
|
Торків 2019
Дана освітня программа розроблена педагогічним коллективом Торківської філії І-ІІ ступенів на виконання Закону України про освіту (розділ IV, стаття 33) та чинних Державних стандартів, зокрема:
для 1-2-х класів (2019/2020 навчальний рік)
· Державний стандарт початкової освіти
(постанова Кабінету міністрів України від 21.02. 2018 р. № 87)
· «Про затвердження типових освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої освіти» (. Типова освітня програма Р. Б. Шиян)
(наказ Міністерства освіти і науки від 21.03.2018 р. № 268)
Ці документи окреслюють рекомендовані підходи до планування й організації у школі єдиного комплексу освітніх компонентів, а також визначають:
- Загальний обсяг навчального навантаження;
- Орієнтовну тривалість вивчення окремих навчальних предметів;
- Можливі взаємозв’язки між навчальними предметами та послідовність їх вивчення;
- Очікувані результати навчання учнів;
- Рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
- вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за відповідною освітньою програмою.
Місія школи:
- створення організаційних, науково-методичних, інформаційних, ресурсних умов, які сприяють гармонійному розвитку особистості, задоволенню інтелектуальних, творчих, емоційних та соціальних потреб;
- забезпечення науково-практичної підготовки талановитої молоді, виховання національно свідомих громадян країни.
Головні завдання школи:
- задоволення потреб у здобутті загальної середньої освіти на рівні державних стандартів на основі державно-громадської взаємодії з урахуванням сучасних тенденцій розвитку галузі освіти та потреб громади;
· спрямування роботи педагогічного колективу на підвищення якості і результативності освітнього процесу в умовах реалізації нових Державних стандартів;
- створення належних умов функціонування філії для гармонійного розвитку і реалізації здібностей учнів засобами особистісно орієнтованого та діяльнісного підходів до навчання, формування здоров’я зберігаючого середовища;
- формування соціальної і громадянської позиції, високого рівня правової, екологічної, духовної, моральної культури, реалізація Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді;
- розвиток творчих здібностей учнів, підтримка обдарованихучнів;
- удосконалення системи внутрішкільного моніторингу освітнього процесу;
· сприяння розвитку професійної компетентності та творчої активності педагогічних працівників, оволодіння сучасними освітніми технологіями.
· модернізація матеріально-технічної бази школи.
Основні напрями розвиткуфілії:
- психологізація освітнього процесу;
- особистісно-орієнтований підхід: залучення особистості до засвоєння вироблених людством цінностей, створення сприятливих умов для реалізації нею свого природного потенціалу та творчого ставлення до життя, спрямування на утвердження суспільно значущих норм і правил поведінки особистості;
- оновлення освітнього процессу на основі інноваційних освітніх технологій;
- інформатизація та комп'ютеризація освітнього процесу;
- переорієнтація освітнього процесу на принципах співробітництва і співтворчості учнів і учителя;
- оновлення освітнього процессу на основі інноваційних освітніх технологій;
- виховання свідомого ставлення дітей до власного здоров'я та здоров'я інших громадян як найвищої соціальної цінності, формування гігієнічних навичок і засад здорового способу життя, збереження та зміцнення фізичного, психічного, соціального й духовного здоров'я учнів;
- відтворення соціально-психологічної рівноваги, забезпечення балансу між потребами територіальної громади щодо якісного рівня обов'язкової освіти, духовного потенціалу нації, сучасних технологічних досягнень;
- упровадження технологій проектування управління.
Відповідно до Концепції Нової Української школи, основна мета (місія) загальної середньої освіти - сприяти становленню соціально відповідальної, особистості, яка здатна критично мислити, навчатись протягом усього життя, члена громадянського суспільства, патріота України.
Рівень соціальної і культурної зрілості випускника, ступінь виявлення його здібностей, ключових і предметних компетентносотей є абсолютним критерієм якості освіти.
Ключовим документом, що визначає організаційні, управлінські, змістові та діяльнісні умови здійснення школою цієї місії, і є освітня програма, яка має сприяти досягненню стратегічної мети - розкриття і розвитку потенціалу кожного учня і формування саме тих ключових та предметних компетентностей, які визначені державними стандартами і є актуальними у соціально-культурній і соціально-економічній перспективі.
Освітня програма школи - це комплексний документ, що фіксує освітні цілі (соціокультурну місію) освітнього закладу; освітні програми всіх рівнів освіти, реалізація яких гарантує досягнення заявлених цілей (результатів освіти). В основу даної освітньої програми Торківської філії І-ІІ ступенів покладена основна освітня програма першого рівня шкільної освіти.
Завдання даної освітньої програми - організувати взаємодію між компонентами робочого навчального плану, навчальних програм, етапами вивчення предметів, рівнями освіти. Педагогічний колектив виявив загальну, значиму для учнів науково-педагогічну проблему і передбачив її комплексне вирішення на заняттях з різних дисциплін. Такою проблемою для нашої школи є розвиток особистості учня засобами компетентнісного підходу до організації освітнього процесу з метою створення умов для саморозвитку, до успішної соціалізації і самовизначення щодо майбутньої професії.
Отже, стратегічна мета освітньої програми школи - встановити такий зміст освіти в школі, який забезпечить розвиток особистісних здібностей дитини, становлення її здатності бути повноцінною, соціально активною, конкурентоспроможною особистістю, яка володіє ключовими компетентностями, критично мислить, є патріотом України.
Керуючись стратегічною метою державної політики в галузі освіти - підвищення доступності якісної освіти відповідно до вимог інноваційного розвитку економіки та сучасним потребам суспільства, - школа ставить перед собою пріоритетне завдання - досягнення якісної освіти на кожному рівні освіти.
Виконання цього завдання включає:
- розширення використання нових сучасних освітніх технологій;
- розширення масштабів дослідницької та інноваційної діяльності учнів;
- роботу з талановитими дітьми;
- розвиток системи додаткової (позашкільної) освіти.
Освітня програма,реалізована в Торківській філії І-ІІ ступенів спрямовані на:
- формування в учнів сучасної наукової картини світу;
- виховання працьовитості, любові до природи;
- розвиток в учнів національної самосвідомості;
- формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства;
- рішення задач формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві;
- виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональноїдержави;
- опанування ключовими компетентностями через різні, у тому числі неурочні форми освітньої діяльності: проектні, творчі, дослідницькі, трудові, спортивні і інші заняття;
- практичну діяльність учнів, з метою набуття суспільно-корисного соціального досвіду через позакласну, позаурочну діяльність;
На першому рівні навчання педагогічний коллектив початкової школи покликаний:
• сформувати у дітей бажання і вміння вчитися;
• гуманізувати відносини між учнями, вчителями та учнями;
• допомагати школярам здобувати досвід спілкування і співпраці;
• сформувати перші навички творчості на основі позитивної мотивації до навчання;
• сформувати міцну знаннєву базу загальноосвітньої підготовки школярів на основі гуманітаризації освіти.
Згідно з реформою загальної середньої освіти випускник Нової української школи — це:
- цілісна всебічно розвинена особистість, здатна до критичного мислення;
- патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами, здатний приймати відповідальні рішення, поважає гідність і права людини;
- інноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку за принципами сталого розвитку, конкурувати на ринку праці, навчатися впродовж життя.
Ключовими компетентностями є спілкування державною і рідною в разі відмінності мовою, спілкування іноземними мовами, математична грамотність, компетентності в природничих науках і технологіях, інформаційно-цифрова компетентність, уміння навчатися впродовж життя, соціальні і громадянські компетентності, підприємливість та фінансова грамотність, загально культурна грамотність, екологічна грамотність і ведення здорового способу життя.
Модель випускника школи
Випускник школи - це:
• особистість, стійка в складних соціально-економічнихумовах;
• особистість, готова до соціального, громадянського та професійного самовизначення;
• особистість, що відрізняється високою самосвідомістю, орієнтованою на людські цінності, що стали особистими переконаннями і життєвими принципами;
• особистість, що відрізняється фізичним, духовним, моральним і психологічним здоров'ям;
• особистість, що відрізняється широкою освіченістю, здатна до самостійного засвоєння знань, що виявляється у вигляді безперервної самоосвіти, стала потребою, звичкою життя;
• особистість, що відрізняється громадянсько-патріотичною активністю, ініціативністю і відповідальністю.
Поетапне формування моделі випускника школи маємо досягти завдяки створенню в освітньому закладі умов для розвитку складових образу випускника кожного ступеня навчання.
Модель випускника початкової школи:
- володіє первинними навичками необхідними у повсякденному житті;
- формулює і висловлює свою точку зору, поважає думку інших;
- дотримується правил і норм толерантної поведінки;
- усвідомлює мотиви поведінки в різних життєвих ситуаціях;
- активно залучається до навчального процесу;
- установлює і аналізує рівень власних знань;
- уміє порівнювати, узагальнювати, аналізувати та робити висновки у навчальній діяльності;
- постійно отримує нові знання і володіє навичками отримання інформації з додаткових джерел;
- проявляє самосійність у навчальній діяльності;
- володіє основними засобами самоконтролю;
- вміє переносити набуті знання в нестандартну ситуацію для розв'язання проблем;
- уміє зосереджуватись і підтримувати увагу;
- володіє системою знань про основні правила поведінки в школі, в дома, на вулиці, в громадських місцях;
- уміє контролювати свою поведінку, розрізняти позиції в спілкуванні, оцінювати власне становище в системі соціальних відносин;
- уміє без конфліктно співіснувати в колективі;
- уміє приймати рішення, робити вибір, уміє спілкуватися;
- бережливо ставиться до свого здоров'я, особистої гігієни, власного життя;
- володіє гігієнічними навичками навчальної праці, харчування, дотримується режиму дня;
- добре обізнвний з наслідками шкідливих звичок;
- прагне до фізичного розвитку.
Компоненти освітньої програми:
- загальний обсяг навчального навантаження;
- навчальний план на 2019/2020 навчальний рік;
- перелік навчальних програм;
- перелік, зміст, тривалість і взаємозв’язок освітніх галузей та або предметів, дисциплін тощо, логічну послідовність їх вивчення;
- очікувані результати навчання здобувачів освіти (реалізація наскрізних ліній ключових компетентностей);
- вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за програмою;
- форми організації освітнього процесу;
- опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
- інші освітні компоненти (корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими потребами).
ІІ. Освітня програма для школи І ступеня (1 -2 класи)
Загальні положення
Освітня програма для 1—2 класів на 2019/2020 начальні складена на основі Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня (початкова освіта) і розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти».
Освітня програма окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти (далі – Державний стандарт).
Освітня програма визначає:
- загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних планів (таблиці 1, 2);
- очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм,
- перелік навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному веб-сайті МОН);
- рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
- вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією Типовою освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін
Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1-2-х класів закладів загальної середньої освіти складає 3500 годин/навчальний рік: для 1-х класів – 805 годин/навчальний рік, для 2-х класів – 875 годин/навчальний рік
Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальних планах закладу загальної середньої освіти І ступеня (далі –навчальний план).
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру першого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів.
Навчальні плани початкової школи передбачають реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони охоплюють інваріантний складник та варіативний складник, в якому передбачено додаткові години на вивчення предметів інваріантного складника, курси за вибором, індивідуальні та групові заняття, консультації.
Повноцінність початкової освіти забезпечується реалізацією інваріантної складової.
Освітня галузь «Мови і літератури» з урахуванням вікових особливостей учнів у навчальних планах реалізується через окремі предмети «Українська мова (мова і читання)», «Іноземна мова».
Освітні галузі «Математика», «Природознавство» реалізуються через однойменні окремі предмети, відповідно, - «Математика», «Природознавство».
Освітня галузь «Суспільствознавство» реалізується предметом «Я у світі».
Освітня галузь «Здоров'я і фізична культура» реалізується окремими предметами «Основи здоров'я» та «Фізична культура».
Освітня галузь «Технології» реалізується через окремі предмети «Трудове навчання» та «Інформатика».
Освітня галузь «Мистецтво» реалізується окремими предметами «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво» у 1-2 класах.
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків: у 1- му класі – 35 хвилин, у 2 класі – 40 хвилин.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
Варіативна складова навчальних планів використовується на підсилення предметів інваріантної складової (української мови). Розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, який погоджується заступником закладу освіти та затверджується директором закладу освіти . Вчитель зазначає проведені уроки у частині класного журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години;
Варіативна складова навчальних планів використовується на запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану закладом освіти спеціалізацію, чи світоглядного спрямування та на індивідуальні заняття та консультації.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів «Фізична культура» та «Основи здоров'я», а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових навчальних планів. Змістове наповнення предмета «Фізична культура» учитель формує самостійно з варіативних модулів відповідно до статево-вікових особливостей учнів, їх інтересів.
Навчальні плани зорієнтовані на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів.
Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі між предметних і внутрішньо предметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати
здобуття базової середньої освіти
Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.
Перелік освітніх галузей
Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
- Мови і літератури
- Суспільствознавство
- Мистецтво
- Математика
- Природознавство
- Технології
- Здоров’я і фізична культура.
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальнихпрограмах.
Рекомендовані форми організації освітнього процесу
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку, екскурсії, віртуальні подорожі, спектаклі, квести, які вчитель організує у межах уроку або в позаурочний час.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та інструменти системи внутрішнього
забезпечення якості освіти
Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:
- кадрове забезпечення освітньої діяльності;
- навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
- матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
- якість проведення навчальних занять;
- моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
- оновлення методичної бази освітньої діяльності;
- контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
- моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
- створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Освітня програма закладу початкової освіти передбачає досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти у розділі «Інформаційна відкритість»
На основі освітньої програми закладу освіти створено та затверджуно навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.
|
|||||||
Таблиця 2 до освітньої програми для школи І ступеня (автор Шиян) (наказ МОНУ 21.03.2018 р. № 268) |
|
||||||
|
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
|||||
|
1 |
2 |
3 |
4 |
Разом |
||
|
Українська мова |
5 |
5 |
5 |
5 |
20 |
|
|
Іноземна мова |
2 |
3 |
3 |
3 |
11 |
|
|
Математика |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
|
7 |
8 |
8 |
8 |
31 |
||
|
Мистецтво** |
2 |
2 |
2 |
2 |
8 |
|
|
Фізична культура *** |
3 |
3 |
3 |
3 |
12 |
|
|
Усього |
20+3 |
21+3 |
22+3 |
22+3 |
82+12 |
|
|
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
1 |
1 |
2 |
2 |
6 |
|
|
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня |
20 |
22 |
23 |
23 |
88 |
|
|
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
23 |
25 |
26 |
26 |
100 |
|
Навчальний план
для 1 – 2 класів з українською мовою навчання
Навчальні предмети |
Кількість годин на тиждень |
|
1 клас |
2 клас |
|
Українська мова |
5 |
5 |
Іноземна мова |
2 |
3 |
Математика |
3 |
3 |
Я досліджую світ: мовно-літературна математична природнича, технологічна, інформатична, соціальна і здоровя збережна, громадянська та історична. |
7, з них: 2 1 4 |
8 2 1 5 |
Мистецтво: образотворче мистецтво музичне мистецтво |
1 1 |
1 1 |
Фізична культура |
3 |
3 |
Усього |
19+3 |
21+3 |
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
|
|
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня |
|
|
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
22 |
24 |
|
Затверджено:
На засіданні педагогічної ради
Шпиківського ОНЗЗСО І-ІІІ
Протокол №9
від ___ _______ 2019р .
Директор школи ________ В.С.Таранюк
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
Торківської філії І-ІІ ступенів
Шпиківського ОНЗЗСО І-ІІІ ступенів
Шпиківської селищної ради
Вінницької області
для 3-4 класів ( школа І ступеня)
на 2019-2020 навчальний рік
Торків 2019р.
Загальні положення освітньої програми
Торківської філії І-ІІст. для 3-4класів школиІ ступеня
Освітня програма закладу І ступеня (початкова освіта) розроблена відповідно до Закону України «Про освіту» та постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти».
Освітня програма початкової освіти окреслює рекомендовані підходи до планування й організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової загальної освіти .
Освітня програма визначає:
загальний обсяг навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а також логічної послідовності їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних планів
очікувані результати навчання учнів подані в рамках навчальних програм, перелік яких наведено в таблиці 2; пропонований зміст навчальних програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному веб-сайті МОН);
рекомендовані форми організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти;
вимоги до осіб, які можуть розпочати навчання за цією Типовою освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін. Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 3-4-х класів закладів загальної середньої освіти складає 1820 годин/навчальний рік: для 3-х класів – 910 годин/навчальний рік, для 4-х класів – 910 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному плані закладу загальної середньої освіти І ступеня (далі –навчальний план).
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру першого рівня освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальні плани початкової школи передбачають реалізацію освітніх галузей Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони охоплюють інваріантну складову, сформовану на державному рівні, яка є спільною для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і форм власності, та варіативну складову.
Відповідно до мови навчання у системі загальної середньої освіти передбачено варіант навчального плану початкової школи з українською мовою навчання .
Навчальний план містить інваріантну складову, сформовану на державному рівні, обов'язкову для всіх закладів загальної середньої освіти незалежно від їх підпорядкування і форм власності.
Освітня галузь "Мови і літератури" з урахуванням вікових особливостей учнів у навчальних планах реалізується через окремі предмети "Українська мова (мова і читання "Іноземна мова".
Освітні галузі "Математика", "Природознавство" реалізуються через однойменні окремі предмети, відповідно, - "Математика", "Природознавство".
Освітня галузь "Суспільствознавство" реалізується предметом "Я у світі".
Освітня галузь "Здоров'я і фізична культура" реалізується окремими предметами "Основи здоров'я" та "Фізична культура".
Освітня галузь "Технології" реалізується через окремі предмети "Трудове навчання" та "Інформатика".
Освітня галузь "Мистецтво" реалізується окремими предметами "Образотворче мистецтво" і "Музичне мистецтво" .
При визначенні гранично допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та нормативну тривалість уроків у 2-4 класах – 40 хвилин.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти» години фізичної культури не враховуються при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
Навчальний час, передбачений на варіативну складову може бути використаний на предмети інваріантної складової, на проведення індивідуальних та групових занять. Варіативна складова навчального плану закладу освіти визначається закладами загальної середньої освіти самостійно, враховуючи особливості організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів, особливості регіону, рівень навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу і відображається в навчальних планах закладів освіти.
Варіативна складова навчальних планів використовується на:
підсилення предметів інваріантної складової. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин фіксується у календарному плані, який погоджується директором закладу освіти чи його заступником. Вчитель зазначає проведені уроки у частині класного журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години;
запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану закладом освіти спеціалізацію, чи світоглядного спрямування (етика, риторика, рідний край, хореографія тощо);
індивідуальні заняття та консультації.
Варіативність змісту початкової освіти реалізується також через запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку наскрізних умінь тощо.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється не лише в рамках предметів "Фізична культура" та "Основи здоров'я", а інтегрується у змісті всіх предметів навчального плану пластика, тощо.
Навчальний план зорієнтований на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель у рамках кожної освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване наформування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки. Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньо предметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові ситуації.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти.Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років (відповідно до Закону України «Про освіту»).
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти за інших умов.
Перелік освітніх галузей. Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
Мови і літератури
Суспільствознавство
Мистецтво
Математика
Природознавство
Технології
Здоров’я і фізична культура
Логічна послідовність вивчення предметів розкривається у відповідних навчальнихпрограмах.
Рекомендовані форми організації освітнього процесу. Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку, екскурсії, віртуальні подорожі, спектаклі, квести, які вчитель організує у межах уроку або в позаурочний час.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти. Система внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:
кадрове забезпечення освітньої діяльності;
навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
якість проведення навчальних занять;
моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
оновлення методичної бази освітньої діяльності;
контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
Освітня програма закладу початкової освіти має передбачати досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.
Освітня програма закладу початкової освіти, сформована на основі Типової освітньої програми, не потребує окремого затвердження центральним органом забезпечення якості освіти. Її схвалює педагогічна рада закладу освіти та затверджує його директор. Окрім освітніхкомпонентів для вільного вибору учнями, які є обов’язковими, за рішенням закладу вона може містити інші компоненти, зокрема корекційно-розвитковий складник для осіб з особливими освітніми потребами.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються навеб-сайті закладу освіти (у разі його відсутності – на веб-сайті його засновника).
На основі освітньої програми закладу освіти, цей заклад складає та затверджує навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу.
Таблиця 1
до освітньої програми
Навчальний план
початкової школи з українською мовою навчання
Освітні галузі |
Предмети |
Кількість годин на тиждень у класах |
|||||
|
3 |
4 |
Разом |
||||
Мови і літератури (мовний і літературний компоненти) |
Українська мова |
|
7 |
7 |
14 |
||
Іноземна мова |
|
2 |
2 |
4 |
|||
Математика |
Математика |
|
4 |
4 |
8 |
||
Природознавство |
Природознавство |
|
2 |
2 |
4 |
||
Суспільствознавство |
Я у світі |
|
1 |
1 |
2 |
||
Мистецтво |
Мистецтво*/музичне мистецтво, образотворче мистецтво |
|
1 |
1 |
2 |
||
|
1 |
1 |
2 |
||||
Технології |
Трудове навчання |
|
1 |
1 |
2 |
||
Інформатика |
|
1 |
1 |
2 |
|||
Здоров'я і фізична культура |
Основи здоров'я |
|
1 |
1 |
2 |
||
Фізична культура** |
|
3 |
3 |
6 |
|||
Усього |
|
21+3 |
21+3 |
42+6 |
|||
Додаткові години на вивчення предметів інваріантної складової, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять |
|
2 |
2 |
8 |
|||
Гранично допустиме тижневе навчальне навантаження на учня |
|
23 |
23 |
46 |
|||
Сумарна кількість навчальних годин інваріантної і варіативної складових, що фінансується з бюджету (без урахування поділу класів на групи) |
|
26 |
26 |
52 |
|||
* Заклад загальної середньої освіти може обирати інтегрований курс «Мистецтво» або окремі курси: «Музичне мистецтво» та «Образотворче мистецтво».
** Години, передбачені для фізичної культури, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів, але обов'язково фінансуються.
Таблиця 2
до освітньої програми
Перелік навчальних програм
для учнів закладів загальної середньої освіти І ступеня
(затверджені наказом МОН від 29.05.2015 № 584)
Таблиця 2
до освітньої програми
Перелік навчальних програм
для учнів закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня
(затверджені наказами МОН від 07.06.2017 № 804 та від 23.10.2017 № 1407)
№ п/п |
Назва навчальної програми |
1. |
Українська мова |
2. |
Українська література |
3. |
Біологія |
4. |
Всесвітня історія |
5. |
Географія |
6. |
Зарубіжна література |
7. |
Інформатика |
8. |
Історія України |
9. |
Математика |
10. |
Мистецтво |
11. |
Основи здоров’я |
12. |
Природознавство |
13. |
Трудове навчання |
14. |
Фізика |
15. |
Фізична культура |
16. |
Хімія |
17. |
Іноземна мова (англійська) |
У Торківській філії навчання у 9 класі проводиться за індивіальною формою, так як в в класі четверо учнів. На кожного учня складено індивідуальний навчальний план та розклад занять.
Затверджено на засіданні педагогічної ради Шпиківського ОНЗЗСО І-ІІІ ступенів протокол № 9 від 30. 09.2019 р. Директор школи ________ В. С. Таранюк |
|
ОСВІТНЯ ПРОГРАМА
( 5 - 9 КЛАСИ)
ТОРКІВСЬКОЇ ФІЛІЇ І-ІІСТУПЕНІВ
ШПИКІВСЬКОГО ОНЗЗСО І-ІІІ СТУПЕНІВ
ШПИКІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ
ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
на 2019/2020 н.р.